کتاب های تخصصی مرکز تماس

منابع تخصصی صنعت مرکز تماس به زبان فارسی بسیار کمیاب و پراکنده است و متخصصین این حوزه با کمبود منابع معتبر مواجه هستند. ICCS تلاش کرده است که با ترجمه کتاب های معتبر و روز این صنعت کمکی در تولید و انتشار دانش تخصصی صنعت مرکز تماس کرده باشد .

معرفی شش ستون برتری تجربه مشتری از نگاه KPMG

حتی در دنیایی که با فناوری هدایت می‌شود، شش ستون برتری تجربه مشتری همچنان عناصر تجربیات عالی را برای مشتری تعریف می‌کنند. این ستون‌ها به‌عنوان اصول طراحی عمل کرده و راهنمایی‌هایی برای به‌کارگیری بهترین روش‌ها در ایجاد مسیرهای مشتری در سطح جهانی ارائه می‌دهند.

هنگامی که این شش ستون به‌طور هم‌زمان اعمال شوند، به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا درک کنند که تجربه مشتری آن‌ها در کانال‌ها، صنایع و انواع شرکت‌ها تا چه میزان به‌خوبی ارائه می‌شود. در حالی که هر ستون به‌تنهایی مهم است، تجربه‌های مشتری عالی زمانی ایجاد می‌شوند که شرکت‌های پیشرو در ترکیب این ستون‌ها برتری داشته باشند.

سناریوهای مواجهه صنعت خدمات مشتریان و مراکز تماس با هوش مصنوعی

این بحث مطرح بوده است که آیا با ظهور ابزارهای هوش مصنوعی، فعالین صنعت خدمات مشتریان و مراکز تماس با تهدیدی از سوی این موج در حال رشد مواجه هستند و یا این یک فرصت برای رشد و توسعه محسوب می شود.

سعی میکنم به صورت خلاصه این موضوع را در غالب سناریو هایی بررسی کنم ،به فرصت ها و تهدید های هر سناریو بپردازم و با نگاهی به “Wild Cards” مواردی که باعث می شود این سناریو ها  با تغییرات ناگهانی مواجه شوند نیز بررسی کنم .

نکاتی برای شیفت چینی مرکز تماس در عید نوروز

شیفت‌بندی مرکز تماس در ایام عید نوروز به دلیل افزایش تماس‌ها در برخی صنایع (مثل خدمات گردشگری) و کاهش در برخی دیگر (مثل کسب‌وکارهای B2B) نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.

ایام عید نوروز دارای الگوهای تماس متفاوت با سایر روزهای سال است و البته چالش بزرگ، همراهی پرسنل مرکز تماس است که در مقایسه با سایر واحدهای سازمان شرایط متفاوتی دارند

در ادامه چند الگوی پیشنهادی برای شیفت‌بندی ارائه می‌شود:

هوش مصنوعی در مرکز تماس

کتاب کاربردهای هوش مصنوعی در مراکز تماس

آیا شما یک مدیر یا مسئول واحد خدمات مشتریان و یا مراقبت از مشتری هستید؟ یا یک تحلیلگر کسب و کار که اطمینان از عملکرد کارآمد مراکز تماس سازمان، به عهده شماست؟

این که شما روی فرآیندهای مراکز تماس و کارایی متمرکز هستید و یا به دنبال ایجاد یک تجربه مشتری در کلاس جهانی هستید، در هر صورت مرکز تماس اصلی ترین نقطه تماس بین سازمان شما و مشتریان ارزشمند آن است. مشتریان امروز در ازای وفاداری خود ، به معنای کیفیت تعاملات مرکز تماس با مشتریان و همچنین کارآیی آنها در حل مسائل ، انتظار تجربه ای فوق العاده از این تعامل را دارند.

نیازهای مشتریان میتوانند یک تمایز رقابتی برای سازمان شما ایجاد کنند

این کتاب برای توضیح مفهوم تحلیل داده طراحی شده است و شما می توانید از این کتاب برای ارتقائ سطح کیفی مراکز ارتباط خود در مقایسه با رقبا استفاده کنید. این کتاب در ۷ فصل در اختیار شماست.

  1. فناوری تجزیه و تحلیل “گفتار و متن” و چگونگی اهمیت این فناوری برای مرکز تماس. در فصل ۱ ، شما متوجه می شوید که چگونه تجزیه و تحلیل “گفتار و متن” کار می کند ، تحلیل ارتباطات همه کانال ها  چیست و چرا باید بر روی نتایج و نه فقط جمع آوری داده ها تمرکز نمود.
  2. چرا کیفیت برای ارائه تجربه ای در کلاس جهانی به مشتریان مهم است و چگونه می تواند شما را در رقابت متمایز کند. فصل ۲ توضیح می دهد که چرا مدیریت کیفیت بسیار مهم است و تجزیه و تحلیل چگونه می تواند ابزار لازم را برای ارزیابی موثر ، عینی و نظارت و آموزش کارشناسان مراکز تماس، برای ارائه خدمات برتر به مشتریان ، در اختیار شما قرار دهد.
  3. اینکه چگونه قدرت تجزیه و تحلیل گفتار و متن با هوش مصنوعی ، به سازمان شما اجازه می دهد ۱۰۰ درصد تعاملات با مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنید تا بینش لازم را بدون هیچ گونه مداخله انسانی در اختیار شما قرار دهد. شما در فصل ۳ کشف می کنید که چگونه مسیریابی و پیش بینی رفتار مشتری (PBR-Predictive Behavioral Routing) برای کارشناسان مراکز تماس،(به احتمال زیاد) اجازه ایجاد نتیجه مثبت تری برای تعامل را ایجاد کند.
  4. آینده هوش مصنوعی در مرکز تماس. در فصل ۴ ، با ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود رضایت مشتری ، شناسایی شکایات و جلوگیری از تقلب آشنا می شوید.
  5. نقشه راهی برای استقرار تجزیه و تحلیل در مرکز تماس شما. در فصل ۵ مراحل لازم برای شناسایی مفاهیمی مانند شناسایی ذینفعان اصلی ، تعیین نیازهای کسب و کاروکارکنان ، ایجاد اثبات مفهوم (POC)، انتخاب بین استقرار به صورت ابری یا در محل،  کار و کمک گرفتن از متخصصان با خدمات مدیریت شده بیان شده است.
  6. در فصل ۶ داستان موفقیت سازمان های مستقر در صنایع مختلف، با استفاده از تجزیه و تحلیل در مراکز تماس برای شما توضیح داده می شود.
  7. ده نکته در مورد تجزیه و تحلیل مرکز تماس مبتنی بر هوش مصنوعی.

ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی چند سالی است که در صنایع و حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، طبیعتا این زیرساخت در صنعت مراکز تماس هم وارد شده و استفاده از آن به شکل های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در ایران هنوز در صنعت خدمات مشتریان به صورت فراگیر استفاده نمی شود. مناسب دیدم که در این زمان با ترجمه این کتاب کمکی به فعالین این حوزه کرده باشم تا بتوانند با اطلاعات موجود در این متن در آینده نزدیک انتخاب های درستی از این فناوری در مراکز تماس خود داشته باشند.

 

محمد علی قنادیان

بهار ۱۴۰۰

راهنمای دورکاری در مرکز تماس

همراه با حرکت سازمان شما به سمت شرایطی خاص، که در آن کارشناسان مرکز تماس را وادار به کار در فضای دورکاری میکند، صرفا داشتن قابلیت‌های نرم‌افزاری مورد نیاز برای هدایت تعاملات مشتری به سمت کارشناسان دورکار، کافی نیست و این تنها نیمی از مسیر آماده سازی معادله “دورکاری” میباشد. شما باید در مرکز تماس خود، یک برنامه مداوم کسب و کار برای منابع دیگر مورد نیاز نیز داشته باشید تا بتوانید از دورکاری به صورت کاربردی استفاده کنید.

ما این “چک لیست” را برای کمک به شما در مسیر آماده سازی سازمان خود برای شرایطی که نیروی کار شما میبایست دورکار باشند آماده کرده ایم.

این چک لیست از سایت NICE، قسمت InContact ترجمه شده است.

طراحی فیزیکی مرکز تماس

طراحی فیزیکی محیط مرکز تماس (ارگونومی مرکز تماس )

مراکز تماس، پیوندی حیاتی بین شرکت‌ها و مشتریانشان در یک محیط کسب‌وکار دیجیتالی ایجاد می کنندو از این رو اثربخشی کارکنان در این مراکز از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک مرکز تماس معمولاً یک محل کار با تراکم بالا – یک محل کار با پلان باز – یک فضای کاری است که نسبت متر مربع را به ازای هر کارمند به طور چشمگیری فشرده می کند. یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری مرکز تماس، فراهم کردن محیطی است که در آن کارشناس مرکز تماس در آن راحت باشد. چیدمان، ظاهر و احساس محیط کار، فرهنگ مرکز تماس را تغذیه و تقویت می کند.

مستند طراحی فیزیکی مراکز تماس ، تلاش دارد تا به استاندارهای لازم برای ایحاد یک محیط مناسب در مراکز ارتباط با مشتریان بپردازد تا فعالین این صنعت بتوانند با دیدی روشن تر این مراکز را تاسیس کنند.

تحول دیجیتال و مدیریت نیروی انسانی در مرکز تماس
جعبه ابزار مدیریت نیروی انسانی و تحول دیجیتال در مراکز تماس

اگر سال ۲۰۲۰ چیزی به ما آموخت، این است که

تکامل دیجیتال برای بقای کسب و کار حیاتی است. مدیران این را به خوبی  یاد گرفتند، و در حین اجرای و مدیریت مرکز تماس با نوسانات حجم تماس با استفاده از کارشناسان دورکار، بسیاری از عوامل مانند حضور کارشناسان غیر قابل پیش بینی است.

و مدیران خط مقدم و فناوری اطلاعات این فشار را احساس کردند تا به سرعت سیستم‌های جدیدی را اتخاذ کنند که به مشتریان خسته و نامطمئن خدمت  رسانی کنند  و از تیم‌های به همان اندازه خسته که وظیفه کمک به آنها را دارند، پشتیبانی ‌کنند.

بنابراین، تحول دیجیتال دقیقاً چیست؟ NICE آن را اینگونه تعریف می کند:

پیاده سازی فناوری دیجیتال برای تغییر تجربه مشتری و عملیات داخلی. نه فقط یک ابتکار فناورانه، بلکه تحول دیجیتال نیز تاکید زیادی بر بازتعریف مشاغل، جذب سازمانی، و تغییر اساسی فرآیندها، محصولات و ارائه خدمات دارد.

در حالی که مراکز تماس به طور سنتی در پذیرش فناوری جدید کندتر بوده و از سایر صنایع در پذیرش دورکاری عقب تر هستند، جزر و مد در حال تغییر است. طبق یک مطالعه اخیر ICMI، ۷۳٪ مراکز تماس قصد دارند یک محیط کاری ترکیبی پس از همه گیری را ایجاد کنند. چگونه می توانند این کار را انجام دهند و در عین حال از تجربه کارمند و مشتری محافظت کنند؟ تحول دیجیتال ممکن است کلید اصلی باشد.

این جعبه ابزار به توضیح و تحلیل تغییرات در اکوسیستم مراکز تماس و تاثیرات پاندمی در مدل های ارائه خدمات و همچنین نحوه تعامل با نیروی انسانی دارد که به صورت کامل در خصوص تحول دیجیتال و نقشه راه آن در مراکز تماس صحبت کرده و راهکارهایی را جهت بهبود عملکرد مراکز تماس و همچنین عملکرد کارشناسان مراکز تماس عنوان می کند

کتاب مدیریت مراکز ارتباط
کتاب مدیریت مراکز تماس، یکی از کتاب های مرجع در حوزه مدیریت مراکز ارتباط است که در نسخه های زیادی چاپ شده است. این کتاب نگاهی جامع و کامل دارد به ابعاد مختلف مدیریت مراکز ارتباط با مشتریان.

از ۹ منظر مختلف مانند ابزار، نیروی انسانی، مالی و … به مدیریت این سرمایه مهم در سازمان نگاه می کند و سعی می کند راهکارهای جامعی ارائه دهد.

این کتاب اولین ترجمه من (محمد علی قنادیان) در این حوزه است و این کتاب اولین کتاب تخصصی به زبان فارسی است. امیدوارم مورد استفاده شما قرار بگیرد.

مدیریت مرکز تماس حرکت سریع روبه‌جلو: موفقیت در عصر نوین ارتباط با مشتری صدایی رسا و پیامی واضح است: رهبری و مدیریت موفق مستلزم آن است که از محیط محنصربه‌فرد ارتباط با مشتری در جهان امروز درک خوبی داشته باشید و برای مدیریت و برنامه‌ریزی چهارچوب مؤثری ایجاد کنید.

این پیام دربارۀ اپراتورهای تلفن، که از صفحه‌کلید سیمی استفاده می‌کردند و دربارۀ عوامل داخلی شرکت‌های تهیۀ کاتالوگ، که برای ذخیرۀ اطلاعات از قلم و کاغذ استفاده می‌کردند، صدق می‌کرد. این پیام امروز نیز به همان‌ اندازه واقعی است؛ وقتی مدیران مراکز تماس کانال‌های ارتباطی جدید، تعامل‌های اجتماعی، خدمات موبایلی، مراکز تماس مجازی و موضوعات مربوط به کیفیت و عملکرد را، که بر کل سازمان تأثیرگذار است، لحاظ می‌کنند. و در مورد آینده‌ نیز صدق می‌کند؛ وقتی مراکز تماس تصمیم می‌گیرند به تقاضای مشتریان مبنی‌بر ارائۀ گزینه‌های مختلف خدمات‌رسانی به مشتری، که دائم درحال گسترش و بهبود است، بیش از پیش توجه نشان دهند.

این کتاب خلاصه‌وار اصولی را بیان می‌کند که می‌توانید با اطمینان از آن‌ها استفاده کنید. این اصول گرایش‌های زودگذر نیستند. برای مثال، سطح خدمات[۱] و نظریۀ صف[۲] مفاهیم انتزاعی نیستند؛ بلکه واقعیات مادی هستند که می‌توان آن‌ها را فراگرفت. رفتار انسان‌ها نسبت به صف گاهی اوقات بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی است، اما منابعی که پیوسته برای دستیابی به سطح خاصی از خدمات اختیار می‌کند، مسئله‌ای ریاضی است. و بنیان‌های کیفیت و رضایت مشتری معلوم و مشخص است. درک سطح خدمات، صف و کیفیت شناخت فرایندهای تماس با مشتری در هر صنعت را تسهیل می‌کند و تصمیم‌های کلیدی و بودجه‌های بسیار مهم را توجیه می‌کند.

فرد عاقل می‌داند که یادگیری ماندگار و سریع نتیجۀ انتخاب صحیح متن‌ها و مربیان موردنظر است. انتخاب بهترین‌ها در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند و از این شاخه به آن شاخه نمی‌پرد. اطلاعات خود را به شکلی ارائه می‌کند که یادگیری و حفظ آن‎ها را برای شما آسان می‌کند.

بنابراین… حتماٌ فرد عاقلی هستید که این کتاب در دست شما است. براد کلولاند یادگیری هرچیز ضروری برای مدیریت مشتری و ارائۀ آن با شوروهیجان و یقین را به حرفه‌ای  برای خود بدیل کرده است و هزینۀ آن را با زمان، تلاش و مایل‌ها سفر پرداخته است تا بفهمد واقعاً چه خبر است و حالا با معلومات‌ترین فرد در این حوزه محسوب می‌شود.

یکی از اولین شغل‌های من-که شغلی نیمه‌وقت بود و همزمان با شروع دانشکده به آن مشغول شدم-کار در مجموعه شرکت­هایی بود که سیستم‌های داده‌ای و مخابراتی عرضه می‌کردند. جزء اعضای دون‌پایۀ تیم بودم و یکی از مسئولیت‌های اصلی من نصب کابل‌های ارتباطی بود. محل کار من اغلب طبقه‌های زیرین، فضاهای تنگ و تاریکِ مملو از تارهای عنکبوت با لوله‌های تأسیساتی داغ و جوشان و موجوداتی بود که در نور چراغ قوه پا به فرار می‌گذاشتند.

اما، من استادان و مربیان بزرگی داشتم که با کمک و تشویق آن‌ها کم‌کم حس آشکار هیجان و قدرشناسی نسبت به عصر ارتباط نوین و درحال شکوفایی، که من جزء کوچکی از آن بودم، در من شکل گرفت. فقط  فرصت‌هایی را تصور می‌کردم که قرار بود آن خطوط پرظرفیت برای ما ایجاد کنند-طبق کلیشه‌ای رایج در آن زمان، دنیای ما در حال تبدیل شدن به “دنیای سیم‌کشی شده” بود (امروزه عملاً در “دنیای بی‌سیم” به سر می‌بریم، اما این نکته همچنان به قوت خود باقی است). در واقع، چشمگیرترین پیشرفت‌های حاصل شده تاکنون آن‌هایی است که سازمان‌ها برای بهبود خدمات خود از آن‌ها بهره می‌گیرند: اختراع سرویس رایگان شمارۀ ۸۰۰ و سیستم‌های مسیریابی اِی‌سی‌دی[۱] در اواخر دهۀ شصت و اوایل دهۀ هفتاد میلادی؛ ورود قابلیت‌های مدیریت نیروی کار و یکپارچه‌سازی سیستم تلفنی کامپیوتری در دهۀ ۸۰ میلادی، وب­گَردها و خدمات اینترنتی در دهۀ ۹۰ میلادی و اخیراً، پیشرفت‌های خیره‌کننده در قابلیت‌های چندرسانه‌ای و ابری، علم تجزیه‌‌وتحلیل و بسیاری موارد دیگر.

اما، حالا ما شاهد تغییرات بزرگ و بنیادی هستیم: برای اولین بار، پیشرفت‌ها در آن سمت معادله که مشتریان قرار دارند-افزایش ناگهانی تلفن‌های هوشمند، رسانه‌های اجتماعی، پهن‌باند و تحرک‌پذیری- مهم‌ترین عواملی هستند که انتظارات مشتریان و خدمات‌رسانی به آن‌ها را به دنبال دارند. با توجه به آن‌چه در حال وقوع است، متقاعد شده‌ام که در پنج سال آینده شاهد تغییراتی خواهیم بود که از آن‌چه در دو دهۀ گذشته شاهد بوده‌ایم بیشتر خواهد بود. می‌توانیم روندها را به‌نفع خود مهار کنیم یا آن‌ها را اهرم قرار دهیم یا ممکن است به‌واسطۀ آن‌ها دچار آشفتگی شویم. درحال ورود به عصر نوینی از ارتباط با مشتری هستیم.

از زمان معرفی اولین ویراست این کتاب ۱۵ سال گذشته است. واکنش‌ها بسیار بیشتر از حد انتظار ما بود و ما هیجان‌زده و سپاسگزار هستیم که این کتاب به گوشه گوشۀ جهان راه پیدا کرده است. معلوم شد این اقبال نتیجۀ روند بسیار بزرگ‌تری بوده است؛ وقتی سازمان‌ها در همه جای دنیا در حال ایجاد خدمات ارتباطی برای مشتریان بودند و به سراغ شیوه‌های مدیریتی می‌رفتند که ممکن بود برای آن‌ها راهگشا باشد. حدود ده سال بعد (و چیزی حدود ۱۸ چاپ) بر آن شدیم اصلاحات بزرگی در کتاب ایجاد کنیم و ویراست دوم اواخر سال ۲۰۰۶ و اوایل سال ۲۰۰۷ به قفسه‌های کتاب‌خانه‌ها راه یافت (دختر نه سالۀ من در این‌جا متوجه روندی شده بود: “ده سال، پنج سال…بابایی ویراست بعدی باید دو سال و نیم دیگه چاپ بشه”.

در هنگام کار برروی نسخۀ اخیر دو نکتۀ به‌ظاهر متناقض مدام به ذهن خطور می‌کرد. یکی این‌که محیط مرکز تماس[۲] تا چه اندازه دستخوش تغییر بود. تعاملات[۳] بیش از پیش مستلزم وجود کانال‌های متعدد است و در خدمت مشتریانی هستند که با هم ارتباط دارند، نسبت‌به گزینه‌های خود آگاهی دارند و دارای نیازها و انتظارات متفاوتی هستند. تازه‌ترین نسل مرکز تماس در سطح عمیق‌تری با کارکردهای تجاری تلفیق می‌شود، هم به‌لحاظ خدمات‌رسانی به مشتریان و هم به‌لحاظ توجه به داده‌های آن‌ها و اقدام براساس آن‌ها تا بتوانند محصولات، خدمات و فرایندهای خود را بهبود ببخشند. این ابزاری برای کنترل تعاملات مشتریان است، بله، اما احتمالاً چیزی بیشتر از آن است. اجتماع مشتریان را تسهیل می‌کند، مرکز اطلاعات برای سهامداران داخلی محسوب می‌شود و نیرویی مؤثر برای نوآوری، بازاریابی و افزایش اعتبار برند سازمان است.

باوجود تمام پیشرفت‌های هیجان‌انگیز، اما، نکتۀ دیگری که پیوسته مرا شگفت‌زده می‌کند تغییر اندک در اصول اصلی مدیریت است. مبانی کامل است و مسلماً بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده‌اند. باید برنامۀ راهبردی مشخصی داشته باشید؛ اهداف حمایتی ایجاد کنید؛ منابع مناسب را در زمان مناسب و در مکان مناسب در اختیار داشته باشید؛ کار درست را انجام دهید؛ و بر ارائۀ خدمات در کل سازمان تأکید داشته باشید. در غیر این صورت، محیط زمان-محور چندکانالی به‌سرعت تمام تلاش‌های شما را در خود فرو خواهد برد.

بنابراین… اگر هریک از دو ویراست اول را مطالعه کرده باشید، با مطالبی مواجه می‌شوید که برای شما آشنا است. هرچند این بازنویسی و سطحی (جزئی) است، سعی نکردیم موارد تغییرناپذیر را تغییر دهیم، اصولی که پیش‌تر امتحان شده‌اند و صحیح هستند. اما، مطالبی زیادی را خواهید یافت که جدید و به‌روز هستند، از گنجاندن شیوه‌های جدید خدمات‌رسانی به مشتریان، برای مثال ازطریق رسانه‌های اجتماعی، تا نقش روبه‌گسترش مراکز تماس و چگونگی ارائۀ ارزش راهبردی در این مراکز.

وقتی به آن روزها در فضاهایی فکر می‌کنم که مدام در حال سینه‌خیز بودم و اتفاقاتی که از آن زمان در حوزۀ ارتباط با مشتری افتاده است در ذهن مرور می‌کنم، شگفت‌زده می‌شوم. تعامل با مشتری عامل مؤثری در شکل‌گیری آیندۀ ما است. همۀ ما در تعریف و تثبیت نسل بعدی خدمات‌رسانی پیشگام هستیم و خوشحالم که بخشی از این فرصت هستم.

براد کلولاند

دوره آموزشی مرتبط با این کتاب ها