۲. زمان متوسط پاسخگویی (Average Speed of Answer – ASA)

  • تعریف: میانگین زمانی که تماس‌گیرنده در صف انتظار می‌ماند تا پاسخ دریافت کند.

  • اهمیت: نشانگر تجربه مشتری در زمان انتظار.


۳. مدت زمان متوسط تماس (Average Handle Time – AHT)

  • تعریف: میانگین زمانی که شامل مکالمه، زمان انتظار و زمان پس از تماس (Wrap-Up) می‌شود.

  • فرمول:
    AHT = (زمان مکالمه + زمان هلد + زمان تکمیل پس از تماس) ÷ تعداد تماس‌ها

  • اهمیت: ارزیابی بهره‌وری کارشناسان.


۴. نرخ رهاشدن تماس (Abandonment Rate)

  • تعریف: درصد تماس‌هایی که قبل از پاسخ‌گویی توسط مشتری قطع شده‌اند.

  • اهمیت: شاخص نارضایتی یا انتظار طولانی.


۵. نرخ حل در اولین تماس (First Call Resolution – FCR)

  • تعریف: درصد تماس‌هایی که بدون نیاز به پیگیری مجدد یا تماس بعدی حل شده‌اند.

فرمول:

FCR = (تعداد تماس‌هایی که در همان تماس اول حل شده‌اند ÷ کل تماس‌ها) × ۱۰۰

اهمیت:

کاهش حجم تماس‌های تکراری

افزایش رضایت مشتری

بهبود کارایی و صرفه‌جویی در منابع

نکته: سنجش دقیق FCR معمولاً نیازمند بررسی سوابق تماس یا نظرسنجی از مشتری پس از تماس است.


۶. میزان بهره‌وری کارشناسان (Occupancy Rate)

  • تعریف: درصد زمانی که کارشناس در حال پاسخگویی یا آماده پاسخ است نسبت به کل زمان کاری.

  • فرمول:
    Occupancy = (زمان تماس + زمان پس از تماس) ÷ زمان کاری (لاگین تایم)

  • اهمیت: نشان‌دهنده میزان استفاده بهینه از نیرو انسانی.


۷. نرخ غیبت و کاهش نیرو (Shrinkage Rate)

  • تعریف: درصد زمانی که کارکنان بنا به دلایل مختلف (مرخصی، آموزش، تاخیر، …) در دسترس نیستند.

  • اهمیت: در برنامه‌ریزی نیروی انسانی و ظرفیت‌سنجی.


۸. رضایت مشتری (Customer Satisfaction – CSAT)

  • تعریف: امتیاز یا درصد رضایتمندی مشتریان از تماس، معمولاً از طریق نظرسنجی پس از تماس.

  • اهمیت: نشانگر کیفیت تجربه مشتری.


۹. امتیاز خالص ترویج‌کنندگان (Net Promoter Score – NPS)

  • تعریف: میزان احتمال توصیه برند یا خدمات توسط مشتری.

  • فرمول:
    NPS = درصد مروّجان - درصد منتقدان


۱۰. نرخ انتقال تماس (Call Transfer Rate)

  • تعریف: درصد تماس‌هایی که به واحد یا کارشناس دیگر منتقل شده‌اند.

  • اهمیت: شاخصی از ناکارآمدی در پاسخ اولیه یا پیچیدگی تماس‌ها.

دوره های آموزشی تخصصی مرکز تماس

رویکرد شرکت ها و سازمان های بزرگ به ارائه سرویس های خاص و مشتری مداری طی دهۀ گذشته در کنار نگاه علمی به  فرایندهای خدماتی ، فروش و بازاریابی باعث توسعه مراکز تماس و  Contact Center ها در سطح کشور شده است که در شاخه های گوناگون  در حال سرویس دهی می باشد.
مدیریت و بهبود فرایند های یک مرکز تماس و راهبری علمی و اصولی آن درصد بالائی از موفقیت یک مرکز تماس را شامل می شود و به جرات می توان گفت این امر  شرط لازم برای موفقیت در ارائه خدمات در یک مرکز تماس است  .
ICCS اولین و مجهزترین مرکز تخصصی آموزش مراکز تماس در ایران است که با بهترین متدها و دانش بروز دنیا در این زمینه می تواند در بالا بردن مهارت های تخصصی پرسنل مرکز تماس به شما کمک کند

ICCS Academy
علی قنادیان
Author: علی قنادیان

مشاور و مدرس در حوزه مراکز تماس و خدمات مشتریان